Connect with us

GROOM ROOM

Sund foran skærmen

Diverse

Sund foran skærmen

Da computeren først kom på banen, kunne de færreste forstå, hvad den skulle bruges til – og endnu færre forestille sig dens sande potentiale. Fantasien rakte ikke længere end at sende en e-mail til sin nærmeste kollega, installere Office-pakken, lægge 7-kabale, når kortene var væk og spille Diablo, når CD-rommen var ledig på biblioteket.

I dag er det de færreste, som kan forestille sig et liv uden en computer. Alt fra det profesionelle til det private liv er rykket over i det virtuelle univers. Flere foretrækker at tage den bærbare med hjem eller på rundrejse, date foran skærmen og droppe brætspillet frem for blackjack på nettet. Flere vælger fleksibilitet og frihed – især når det gælder online underholdning. Mens spillearkaderne drejer nøglen om, dukker der et hav af hjemmesider op, som lokker med et legeland uden lige. Casinoer trives som aldrig før – de har bare skiftet adresse fra Vegas til World Wide Web.

I takt med at både antallet af arbejdspladser samt underholdningsindustrien vokser online, så er det blevet normen at bruge flere timer foran skærmen. Selvom det er med til at udvikle og forbedre en række færdigheder, så kan det også gå ud over vores sundhed, hvis vi ikke passer på. Derfor er det vigtigt med en rutine, som holder os raske. Her er fire råd, som kan hjælpe dig i din hverdag:

Bevæg dig hver time

At sidde hele dagen er hverken godt for krop eller sind. Fysisk aktivitet går nemlig hånd i hånd med sundhed, da man gennem bevægelse mindsker chancerne for livsstilssygdomme. Derfor anbefaler sundhedssektoren, at man strækker kroppen på kontoret. Det kan eksempelvis være simple nakke-, ryg- og skulderøvelser, som kan gøres direkte fra stolen.

Gå en tur til frokost

Efter lang tid foran skærmen, kan man nemt blive tung i hovedet. I stedet for at blive siddende til frokost, kan man bruge tiden fornuftigt ved at gå på opdagelse i området. Frisk luft er et fantastisk middel til at få gang i både kreativiteten og kredsløbet. Udendørsaktivitet styrker immunforsvaret, hjælper med fordøjelsen og stabiliserer blodtrykket. Det er tid til at udnytte, at Danmark har noget af det reneste luft i verden.

Skån øjnene

Computerarbejde forårsager ofte ømme øjne, som på længere sigt kan føre til synsproblemer. Derfor er det vigtigt at hvile dem flere gange om dagen. Udover at holde regelmæssige pauser, kan man også komme langt ved at lave blinkeøvelser, investere i en anti-reflekterende skærm med høj opløsning og justere belysningen så den matcher omgivelserne samt tid på døgnet. Den rette belysning kan også være med til at vedligeholde en sund søvnrytme.

Computerkost uden sukker

Salt og sukker i store mængder er usundt for alle, men især for dem, som befinder sig i stillesiddende jobs. På kontoret bliver der forbrændt færre kalorier samtidig med at der er flere fristelser. Det er en god idé at tage mættende mellemmåltider med i madpakken, så man undgår at kværne croissanter hver gang man henter kaffe i køkkenet. En anden måde at bekæmpe den sukkersøde sult på er ved at holde sig hydreret hele dagen. Vand er vores ven.

Tid foran skærmen kommer kun til at fylde mere i fremtiden – derfor er det vigtigt at integrere de sunde vaner allerede i dag.

Ekspert i skønhedspleje med mange års erfaring som skønhedsredaktør og freelance- skønhedsjournalist på forskellige magasiner. Idag skønhedsredaktør på magasinet BAZAR og kvinden bag Groomroom.dk, et blogazine om alt indefor skønhedspleje - for MÆND.

Klik for at kommentere

Skriv din mening

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Mere om Diverse

De populære

De nye

Følg os på Facebook

Følg os på Instagram

To Top