VW bobbel
| | |

VW’s kortfilm “Generationer” viser følelserne mellem mand og bil

Snak med enhver mand over de 30 og han vil have en historie om sin første bil.

Det kan godt være, at han i dag kører Berlingo eller en anden “familiecontainer”, og snakker mest om bilforsikring og CO2-udslip men spørg ind til hans første bil og du kan roligt læne dig tilbage og modtage en lang, prisende beretning med klumper i halsen om en Opel Kadett eller Fiat 127.

Mød frk. Xsara

Min egen første bilkærlighed var en grøn Citroën Xsara fra 1997 – købt brugt af en kollega i 2011.

Hun (ja hun) blev hurtigt døbt Frk. Xsara.

Frk. Xsara var en lunefuld, fransk dame.

Som jeg forestiller mig en fransk lady oppe i årene kan være dyr i drift, så var det ikke anderledes med Frk. Xsara. Det kan godt være, at hun havde få kilometer i sig på trods af sin høje alder, og det kan godt være, at hun havde tilbragt det meste af sin tid i en lukket garage hos en pensionist. Men i de år jeg frekventerede denne dame, fik jeg mange nye bekendtskaber.

Den unge mekaniker Benneth og DSB-togmekanikeren fra Låsby. Sammen gjorde vi alt for at holde Frk. Xsara i live og min pengepung tom.

Frk. Xsara
En ung skribent på vej på eventyr med Frk. Xsara

Benzin var også noget hun slugte med vellyst, og hun kunne vel kun orke at køre omkring 10 km på en liter, hvis jeg kørte pænt, hvilket jeg ikke altid gjorde.

Men hold da op, hvor har hun bragt mig rundt i landet på mange eventyr.

Hold da op, hvor har jeg mange minder forbundet med denne grønne drøm fra forrige årtusinde.

Frk. Xsara endte sine dage på en skrotplads, men kærligheden mellem mand og bil bliver i mig.

Og netop denne særlige kærlighed, har den tyske bilproducent Volkswagen taget fat i med deres meget roste kortfilm “Generationer”.

Filmen, der er meget mere end en reklamefilm, handler grundlæggende om forholdet mellem en far og hans søn. De er på biltur i en klassisk VW Boble fra 1979 – faderens kæreste eje. Nu har sønnen fået nøglerne overdraget, og bilen er gået i arv fra generation til generation.

Marketingchef hos Volkswagen Danmark, Michael Stein fortæller om filmen:

Der findes enormt mange gode historier ude blandt Volkswagen-ejerne. Små unikke fortællinger og historier som vi alle kan nikke genkendende til, fordi det har referencer til vores egen historie. Derfor laver vi ikke bare en film, men et content univers, som vi kalder ’Generationer’, for at skabe en platform for interessante historier –  både for de dedikerede Volkswagen-ejere og for resten af Danmark.

Danskerne elsker filmen – og bilen

Selv for Volkswagen og bureauet Very, der står bag, er der stor overraskelse over hvor stort et hit kortfilmen blev – og hvor hurtigt det gik.

Flere end 1,2 millioner mennesker har set filmen på Youtube og den er delt mere end 800 gange på Facebook og har flere end 400 kommentarer på det sociale medie.

Når folk beskriver, hvordan de fik en klump i halsen af at se filmen, ved man, at man har ramt noget rigtigt. Men filmen tager også fat i noget essentielt for Volkswagen, nemlig at brandet har en plads i vores fælles historie gennem generationer.

Michael Stein, marketingchef Volkswagen Danmark

Se kortfilmen “Generationer” her

Har du en bilkærlighed?

Nu har du hørt om mig og Frk. Xsara og om VW Boblen fra 1979, men hvad med dig selv?

Har du en historie om en bil, du vil dele med os?

Mere viden...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *